Over de inrichting van 10.000 m²
Als je plannen smeedt voor de verbouwing van je huis, denk je na over de indeling en inrichting. Dat – maar dan honderd maal complexer – gebeurde ook bij de nieuw geplande werkplaatsen en het magazijn op Strȃnwei 6. Over 20.000 verschillende onderdelen, verlanglijstjes en praten over ‘lucht’.
De nieuwe werkplaatsen strekken zich uit tussen beide dokhallen. Met 10.000 m² een gigantisch oppervlak, dat plek gaat bieden aan alle uitvoerende afdelingen en onderaannemers. Toch is het ‘maar’ 2000 m² meer dan vroeger. En dat, terwijl er voortaan niet één, maar twéé dokhallen te bedienen zijn! “Omdat de werf in de loop der jaren steeds een stukje uitbreidde, was de indeling allang niet meer efficiënt,” legt Hoofd Inkoop en Logistiek Sander van der Heijden uit. “Dat gold ook voor de opslag van onderdelen. Daar was dus flink winst te behalen.” Voor het ‘hoe’ keken alle ogen naar Sander. Hij begon in 2017 met een inventarisatie. En riep de deskundige hulp in van Henri van Leeuwen (VL Consultants).
Stalen neuzen
Als je wilt weten hoeveel ruimte elke afdeling nodig heeft, dan ga je er op bezoek. Dat is, kort en goed, wat Sander en Henri deden, vanaf het moment dat de nieuwbouwplannen vorm kregen. Allebei trokken ze, zoals Henri zegt ‘de stalen neuzen aan’. Op zoek naar inzicht in werkprocessen, wensen en vereiste ruimte per afdeling. “Ook wilden we weten: ‘als de tweede hal in bedrijf is, hoeveel mensen, machines en bewegingsruimte heb je dán nodig? En waar geef je de vele onderaannemers een werkplek?”
Houvast
De slogan bij de indeling van de werkplaatsen werd: ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. “Dat,” zegt Sander, “was ons houvast bij het leggen van die enorme puzzel. Of je nu timmerman bent of schilder, je moet je kunnen bezighouden met je eigen vak. Een randvoorwaarde is dan dat transport en opslag professioneel zijn geregeld. Dat scheelt een hoop zoeken en lopen.” Het vereiste nog wel een digitaal huzarenstukje.
Lucht
De afdelingshoofden kregen dus twee mannen op hun dak die hen de oren van het hoofd vroegen. Zelf brachten ze hun inzichten en ideeën in vanuit de praktijk. Sander en Henri deden dat vanuit hun kennis van logistiek. “We moesten samen proberen om alles in het totaalplaatje te passen, met voldoende ruimte voor elke afdeling. Dat was lastig,” herinnert Henri zich, “omdat de ruimtes nog niet bestonden: we bespraken vierkante meters ‘lucht’. Dan heb je alleen je voorstellingsvermogen. We hebben vaak gezegd: ‘als wij sinterklaas zouden zijn, wat zou je dan vragen?’ Door steeds de wedervraag te stellen ‘waarom doe je dat, wat is je doel’ keken de afdelingen zelf ook kritisch.”
Logisch!
Alle input van de afdelingen hielp de logistieke mannen te bepalen: deze wens is logisch (of niet). “Want, zegt Sander, “het moest ook gaan kloppen: looproutes, plaatsing van machines, bewegingsruimte er omheen, deuren, lichtinval, geluid, positionering, logistieke stromen. En meer.”
In goede handen
De uitgewerkte plannen vormden de input voor de uitbesteding van de bouwwerkzaamheden. De zoektocht naar een hoofdaannemer gebeurde heel zorgvuldig. “Dat deden we met zijn vieren,” zegt Sander. “John Blaauw (controller), Bas Lamers (bouwcoördinator), Piet Wiersma (hoofd Facilitair) en ik. Alles wat we wisten over de gewenste inrichting, bestekken, contractvoorwaarden en andere zaken die je duidelijk besproken wilt hebben, brachten we bij elkaar.” De werf koos Jorritsma Bouw. Afspraken werden klip en klaar vastgelegd. “Maar,” zegt Sander, “nóg belangrijker was dat er over en weer veel vertrouwen was tussen de twee familiebedrijven Jorritsma en De Vries. Want je kunt nog zoveel vastleggen, als de wil en het vertrouwen er niet zijn, kom je nergens.” De bouw was in goede handen. Sander kon zich daarna met een gerust hart storten op het vervolg van zijn logistieke opgave.
Aan de ruime kant
Eind 2019 – ruim twee jaar na de grote inventarisatie – worden de plannen voor de indeling van de werkplaatsen nog eens bekeken en – gerust – positief afgerond. Wat helpt: “We kunnen de afdelingshoofden nu meenemen en laten zien hoe groot het feitelijk is,” aldus Henri. “Vier meter tussen twee machines? Als je in de ruimte staat dan zie je: tja, dat is misschien toch aan de ruime kant…”
Muisklik = onderdeel
Het uit de kluiten gewassen magazijn is gevestigd in de zogenaamde ‘rode hal’; een van de oudere gebouwen die behouden blijven voor de werf. Op den duur vervangt het de meeste van de nu nog versnipperde opslaglocaties. Op de dubbeldiepe stellingen van 7,5 meter hoog liggen straks plusminus 20.000 verschillende items. “Dat zijn er zoveel, omdat elk jacht maatwerk is,” legt Sander uit. “We hebben dus telkens te maken met verschillende materialen, vormen en maten.” Elk item is geïdentificeerd en kan digitaal worden gevonden. Het vergde een uitbreiding van bestaande systemen, waar met name Henri heel wat tijd in heeft gestopt. “De afdelingen kunnen de onderdelen met een muisklik ‘bestellen. Het magazijn zorgt ervoor dat spullen worden gebracht. Zo kunnen de vakmensen dóór.”
Even wachten
Al zijn de werkplaatsen klaar, de verhuizing laat nog even op zich wachten tot het voorjaar van 2020. Enkele oude gebouwtjes blijven trouwens nog even staan tot fase twee van de nieuwbouw is afgerond. “Dan is ook de definitieve indeling van de werkplaatsen,” zegt Sander. En zo wordt ook de verhuizing een uitgekiende logistieke actie.
Op de foto: Henri van Leeuwen (links) en Sander van der Heijden (rechts)