In een notendop
Op 17 mei 2018 stemde de gemeente Súdwest-Fryslân in met de uitbreidingsplannen van De Vries Scheepsbouw Makkum. Naast de huidige dokhal op Strânwei 6 krijgt de werf een tweede hal en nieuwe kantoren en werkplaatsen. De officiële aanvraag werd op 16 juni door de gemeente gepubliceerd. De bouwwerkzaamheden zijn gestart in november 2018. In de periode daarvoor zijn enkele voorbereidingen getroffen; zie ook de bouwkalender. Naar verwachting is de oplevering in november 2019.
Waarom hier?
Het wapen van Makkum, een zeemeermin met in de ene hand een kalkoven en in de andere een schip, laat zien waar het dorp haar bestaan aan te danken heeft: aardewerk en scheepsbouw! En dat merk je tot op de dag van vandaag. Veel Makkumers hebben een raakvlak met de werf; omdat ze er zelf werken, omdat hun kinderen of buren er werken, of omdat ze er een zakelijke connectie mee hebben. De Vries kwam in 2005 naar Makkum omdat hier grotere jachten kunnen worden gebouwd dan op de moederwerf in Aalsmeer. Na de overname is direct fors geïnvesteerd in zowel vaklieden als in gebouwen en machines. De twee hallen samen garanderen een stabielere toekomst voor bedrijf en medewerkers.
Wordt de nieuwe dokhal groter dan de bestaande?
Nee, hij wordt zelfs korter dan de bestaande hal; 16 meter om precies te zijn. Toch kunnen er grotere schepen worden gebouwd. Het geheim zit ‘m in het droogdok. Dat is juist langer en breder dan zijn buurman.
Waar komen de kantoren en werkplaatsen?
De nieuwe kantoren en werkplaatsen komen tussen de beide hallen in. Het rode gebouw blijft behouden; dit wordt het logistiek centrum van de werf. Hier komen ook de werkplekken van de co-makers.
Is er een kade?
Ja, die is er. Aan de kade aan de westzijde van het grasveld kan een jacht worden aangemeerd.
Is er straks voldoende parkeergelegenheid?
Aan de zuidkant van het terrein, aan de kant van de Strânwei, hebben we recent een groot terrein laten bestraten. Eerst worden hier de tijdelijke onderkomens van de kantoren geplaatst, na de uitbreiding van de werf wordt dit een extra parkeerterrein.
Wat wordt gesloopt?
Alle huidige kantoren en werkplaatsen worden gesloopt, op twee na: It Strânhûs – een kantoorgebouw uit de jaren ’70 – en de voormalige interieurwerkplaats. Dit karakteristieke stenen gebouwtje met de blauwe schuifdeuren stamt uit de beginjaren van de werf. Het wordt netjes opgeknapt.
Passen bestaande en nieuwbouw straks bij elkaar?
Ja. Nieuwbouw en bestaande bouw worden aan de kopse kant van het complex architectonisch één geheel. Om dat te bewerkstelligen, krijgt de bestaande hal een gedeeltelijke facelift. De nieuwe hal krijgt bovendien een gevelbeplating in drie tinten grijs; dat past mooi bij lucht en water.
Wanneer wordt het hoogste punt bereikt?
Lastig te zeggen. Ergens in de loop van 2019. Dat staat straks in de bouwkalender.
DVM in cijfers en meters
Bestaande dokhal: 182 meter lang, 37 meter breed en 28 meter hoog
Droogdok: 120 meter lang, 19 meter breed, 7 meter diep
Nieuwe dokhal: 166 meter lang, 37 meter breed en 28 meter hoog
Droogdok: 140 meter lang, 21,5 meter breed, 8 meter diep
Werkplaatsen, nu: ca 8000 m2, straks: 10.000 m2
Kantoren en kantine, nu: ca 3.500 m2, straks: 4.500 m2
375 parkeerplaatsen, alle op eigen terrein