Dokdeur geplaatst: een ingenieus sluitstuk.
Het is 28 augustus: met vakkundige precisie wordt de 140 ton wegende dokdeur in het dok gehesen. Afmetingen: 23,4 x 8,4 x 1,77 meter. Het is een spannende operatie, die zeer nauwkeurig wordt uitgevoerd. Het gaat immers om millimeters. Er komt een kraanschip, twee mobiele kranen en een duikploeg aan te pas.
Troebel water
De duikers hebben een belangrijke taak; zij monteren de dokdeur in zes meter diep, troebel water. Voorzichtig wordt het gevaarte op het verticale scharnier gemanoeuvreerd. Dat is een taatspen die rotsvast verzonken is in het fundament. Het maakt het mogelijk om de deur naar opzij te laten openzwaaien; een unieke draaiconstructie!
3Dimensionaal
Voorbereiding is het halve werk. Ook bij het maken van de deur was grote nauwkeurigheid de boodschap. De deur moet immers waterdicht afsluiten. Daarom werden productie en plaatsing beide in 3D geëngineerd. Alle bedrijven die er een rol in speelden waren daar nauw bij betrokken. Geniaal: de deur kan handmatig door één persoon worden geopend. Dat gebeurt met een handlier. Vooraf vult het dok zich met 15.000.000 liter water in minder dan vier uur.
Knap staaltje
Hoofdaannemer Jorritsma Bouw leverde samen met Ingenieursbureau Boorsma, staalbouw Nauta (GB Steel Group), BDM digitaal meten, HEBO Maritiemservice, De Boer & De Groot civiele werken, KTF Harlingen en Duikbedrijf Bonsink een knap technisch staaltje. Operatie ‘dokdeur’ geslaagd. Namens De Vries Scheepsbouw: dank daarvoor!
Bekijk hier hoe de plaatsing verliep https://stranwei6.nl/werk-in-uitvoering/beeld/
En lees hier het interview met projectleider Wilfred de Jager van Staalbouw Nauta: https://stranwei6.nl/plan/staalbouw-nauta-dokdeur-als-ingenieus-sluitstuk/
En zie hier de animatie: