Piet Wiersma: over inrichten en verhuizen
‘Probleemoplossers’ en regelaars, dat zijn de mensen van de afdeling Facilitair van Strȃnwei 6. Rond de bouw van de nieuwe hal en werkplaatsen schakelen ze een tandje bij. Er valt namelijk héél veel te regelen. Van een stroomstoring tot een complete verhuizing: “Zodra het op dit terrein gebeurt, bellen mensen ons.”
De afdeling Facilitair is veertien man/vrouw sterk: regelaars en doeners, allemaal met specifieke kennis. Bijvoorbeeld over techniek, Arbo, veiligheid en vergunningen, beveiliging en inkoop. “Veel van onze dienstverlening heeft te maken met datgene wat we hier maken,” legt manager Facilitair Piet Wiersma uit. “Zoals onderhoud van de machines en de steigerbouw rond het jacht.” Hij stelt: “Wij zijn letterlijk de gebruikers van het pand, naast de Productie. Zij bouwen, wij zorgen ervoor dat ze hun werk kunnen doen.”
Dakloos
Vanaf de voorbereidingsfase van de nieuwbouw stond de afdeling paraat. In de nazomer van 2018 ging een aantal oude gebouwen plat; 120 kantoormensen dreigden dakloos te worden, tenzij vervangende kantoorruimte voor hen was geregeld. “We hadden net een stuk grond bestraat voor extra parkeerterrein aan de zuidoostkant van het terrein. Dat bleek de beste plek voor de 1.760 m² aan portocabins,” vertelt Piet. “Ver genoeg van de bouwplaats. Het werd passen en meten met parkeren, maar het kon.” Bedrijfsschool, P&O, ICT en Administratie gingen als eerste over. Andere afdelingen plus de Directie, volgden in januari 2019.
Bulten zand
Bouwterrein en werf werden strikt gescheiden; hoofdaannemer Jorritsma Bouw kreeg daardoor letterlijk de ruimte. Op onvoorziene momenten hadden werf en bouwers tóch met elkaar te maken. Zo wilde op een goede dag een klant langskomen, per helikopter. De helihaven was echter bouwterrein. Piet herinnert zich: “Ik keek eens naar buiten en zag er grote bulten zand liggen. We wilden de klant sowieso de gelegenheid geven per heli te arriveren. Daarnaast wilden we hem bij de landing een zandstorm besparen. Jorritsma had er begrip voor; het kwam goed.”
Veiligheid boven alles
Op 7 september 2019 arriveerde het eerste casco in de nieuwe hal. “Het dok was klaar,” zegt Piet. “Maar de hal nog niet helemaal.” Veiligheid boven alles: “Onze arbo- en veiligheidspecialisten onderzochten of we al konden beginnen met eerste werkzaamheden.” Zo werd het dok, in overleg met Jorritsma, weer officieel werfterrein.
Inrichting werkplek
De oplevering van de nieuwe hal was op 11 november; keurig volgens planning. Vóór die tijd had de afdeling Facilitair niet stilgezeten: “Sowieso hadden we voor 7 september het dokplan gemaakt en uitgevoerd,” zegt Piet. “Dat is het plan waarin precies is berekend hoe hoog het jacht op de blokken komt, zodat de vakmensen overal goed bij kunnen.” Het plan correspondeert met de bordessen. Dat zijn plateaus die op gelijke hoogte liggen met de dekken van het jacht. Elke vakman of -vrouw die in een bepaalde fase veel werk heeft op het jacht, krijgt er een werkplek. “Wij zorgen voor de bouw, de opstelling van machines, afzuiging, stroom en verlichting.” Het klinkt als een béste klus, ís het ook. “Eind december staat echt alles op zijn plek.”
Nieuw huis
Twee hallen, twee keer zoveel werk? Piet wikt en weegt: “Nu is alles ‘anders’ en nieuw; mensen moeten nog hun draai vinden. Vergelijk het met een nieuw huis: voorheen wist je alles te vinden, nu moet je er nog bij nadenken. Er wordt wat vaker een beroep op ons gedaan. Tegelijkertijd meten we wat de groei voor ons betekent. We zoeken sowieso drie extra collega’s.” Piet legt uit: “We hebben topdrukte als een casco binnenkomt, maar ook als het jacht klaar is. Dan regelen we dat het inbedrijfgesteld kan worden: compleet met transport naar Den Helder, kantoren en werkplaatsen in Harlingen voor na de proefvaart en het leeghalen van het dok in onze hal. Als werkzaamheden samenvallen…” na een korte stilte besluit Piet met een understatement: “…Dan hoeven we geen duimen te draaien.”
Eindspurt
Intussen werkt de afdeling samen met inkoop en logistiek aan de optimale indeling van de werkplaatsen. Waar komt de lascabine, waar de spuithoeken voor de schilders, waar de machines? “Begin 2020 gaan de afdelingen over,” zegt Piet. “Al regelen wij een hoop voor ze, als gebruiker moet je toch goed de tijd nemen om alles in te richten. Daar is het nu te druk voor, gezien de eigen projecten.” En dan is in mei / juni de rust waarschijnlijk weergekeerd. Voor even. “Todat het volgende casco komt.”