Alynia Architecten: “Stranwei 6 één grote, logistieke uitdaging”
Alynia Architecten uit Harlingen is het architecten- en adviesbureau achter de uitbreiding van de werf van De Vries Scheepsbouw Makkum. Grote projecten: deze architecten hebben er ervaring mee. Bijvoorbeeld met het ontwerp voor het Gelredome in Arnhem en de uitbreiding van het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. De nieuwbouw op Strânwei 6? Kolfje naar hun hand!
Twee wensen
In 2017 en 2018 zaten architect-directeuren Gerry Meagher en Pieter Schievink met de familie De Vries aan tafel. “Zij hadden twee wensen,” zegt Meagher. “Een tweede, moderne dokhal en de vervanging van de bestaande werkplaatsen en kantoren.”
Historisch gegroeid
De architect legt uit: “Je moet je voorstellen: in de historie van de werf werd deze steeds met kleine stukjes uitgebreid en aangepast. Daardoor ontstond een lappendeken van werkplaatsen en kantoren. Als je – tot 2018 – van de ene plek naar de andere wilde, moest je je jas aan en een stukje wandelen.” Hij lacht: “Wel goed voor de conditie, maar verder hartstikke onhandig.” Alle reden dus, om de oude gebouwtjes af te breken en iets veel mooiers ervoor in de plaats te bouwen.
Logische aansluiting
Van de twee Alynia-directeuren is Pieter Schievink in dit project de ontwerper. “De schaalgrootte is enorm,” zegt hij, “en het is bovendien één grote, logistieke uitdaging. Zo beslaan de nieuwe werkplaatsen straks 10.000 m². Ze zijn gesitueerd tussen beide hallen, zodat ze zowel de nieuwe als de bestaande dokhal kunnen bedienen.” Bij het ontwerp heeft de opdrachtgever volop meegedacht. “Want,” legt Schievink uit: “Het is belangrijk dat de werkplaatsen onderling logisch bij elkaar aansluiten. En wie heeft daar meer kijk op dan de werf zelf? Er komen korte looproutes en goed overzicht.” Hij voorspelt: “De mensen die er straks werken gaan daar veel plezier aan beleven.”
Lunchplek?
Bovenop de 10.000 m² aan werkplaatsen komt pakweg 3,500 m² aan kantoren en kantine. Er komen binnenhoven, zodat alle ruimtes heel licht worden. Ook is er een daktuin gepland. “Aan dat ontwerp werken we nog,” zegt Meagher. “Het zou zomaar een leuke lunchplek kunnen worden.”
De familie luisterde
De Vries Scheepsbouw Makkum presenteerde het plan – eerste versie!- in maart 2018. En natuurlijk was het architectenbureau vertegenwoordigd. “We waren heel benieuwd naar de reacties,” zegt Meagher. “Die waren overwegend positief. Maar er waren ook kritische geluiden.” De architecten zagen: “De familie De Vries luisterde; ze nam de opmerkingen en ideeën ter harte. Wij werden weer aan het werk gezet.”
In het water
In het aangepaste ontwerp verschoof de tweede dokhal ongeveer 60 meter naar achteren en werd met vier meter verlaagd naar 28 meter. Zo valt de nieuwe hal vanuit veel standpunten weg achter de bestaande. Het eerste ontwerp ging uit van bouw op het land, het tweede staat in het water. De gemeente vond dat goed. Ook de werkplaatsen en kantoren werden in het nieuwe ontwerp een stuk teruggeplaatst. Werkplaatsen waar je wat van zou kunnen horen, gaan bovendien naar de zuidzijde, tussen beide hallen.
Geven en nemen
Zijn de architecten blij met het commentaar- achteraf gezien? “Voor beide plannen viel wat te zeggen,” erkent Schievink. “Het is wat geven en nemen. Het tweede plan – het definitieve – is wat moeilijker om te bouwen, maar uiteindelijk efficiënter. Zo ontstaat nu de mogelijkheid om de werkplaatsen vierkanter te maken, met kortere looplijnen naar beide hallen. En naar het dorp toe is het zeker een verbetering.”
Friese luchten
Hoe je het ook wendt of keert, de skyline van Makkum ziet er straks ‘anders’ uit. Ook op dit punt dacht de omgeving mee. De Vries Scheepsbouw Makkum ontving een foto van een schildering op een grote hal; was dat misschien een idee? “Zeker,” zegt Schievink. “Al moet je er natuurlijk voorzichtig mee zijn. Smaken verschillen immers.” Uiteindelijk heeft de werf besloten om de beplating van de nieuwe hal verschillende schakeringen grijs te geven. “De kleuren van de Friese luchten,” bevestigt de architect. “Zo gaat de hal meer op in de omgeving.” Ook de bestaande hal krijgt op termijn een facelift. “Maken we er een symmetrisch geheel van.”
Fasen
Inmiddels is het bouwen begonnen. “Het werk in de bestaande hal gaat gewoon door,” zegt Meagher. “Daarom bouwen we in fasen. Eerst de nieuwe dokhal en een deel van de werkplaatsen. Daarna de overige werkplaatsen en de aanpassing van de bestaande hal. Ook die planning is een logistieke uitdaging van jewelste…”